Commodore 64 – 30 år!

En av världens mest populära datorer fyller trettio år i år. För vissa av oss som är inte helt unga är det en både nostalgisk och deprimerande händelse. Något som definierade vår barn- och ungdom är nu trettio år gammalt (och det är tjugo år sedan den slutade tillverkas!). För dagens ungdom betyder en viss specifik datormodell inte mycket. De flesta kör Windows, alla kan använda samma program, och ett fåtal utvalda häftiga människor använder Mac. Men förr i den tiden var det annorlunda. En Commodore 64 kunde inte använda samma program som en ZX Spectrum, eller Amstrad eller…

Vad vi använde Commodore 64 till kan sammanfattas med ett ord: spel. Till skillnad från en modern PC fanns det egentligen inget annat vettigt att göra med den. Men den hade sin tids bästa grafik, och överlägset bästa ljud. Så vi spelade spel. Under de tio år den tillverkades såldes drygt 200,000 exemplar i Sverige, och mellan 14 och 22 miljoner världen över.

Trots att inte internet fanns, piratkopierade vi spel i absurd omfattning. Spel, som lagrades på kassettband eller, för ett lyckligt fåtal, 5.25 tums disketter. Speciellt på band var laddningsfel inte vanligt. Efter att ha suttit där snällt och lydigt medan bandspelaren snurrade. Och så…. ”?LOAD ERROR”. Där satt vi, med tindrande ögon och mord i blick. Sen suckade vi, snurrade tillbaka kassettbandet, och försökte igen. Och igen.

Eftersom kassettband är en analog form av lagring av data betydde inte ett laddningsfel att ett andra försök också skulle resultera i load error. I vissa desperata fall, om spelet var tillräckligt bra, kunde vi försöka i timmar. För ibland hände det att efter femtio misslyckade försök laddades spelet korrekt. Tron var stark, och belönades ibland.